Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

lørdag 11. september 2021

Jostein blir minnet om terror:

Var selv utsatt for selvmordsbomber i Istanbul

NB Denne artikkelen inneholder en del faktiske feil - jeg har ikke rettet dem opp i teksten slik den framstod, men har tilføyd fotnoter med korrekte opplysninger.

Frelsesarmeens nye ansikt og daglige leder i Kragerø, Jostein Nielsen, blir minnet ekstra på terrorens grusomheter når bilder av Twin Towers i New York raser sammen på alle verdens fjernsynskanaler om dagen. Det er 20 år siden terroren viste sitt sanne ansikt i USA. Selv havnet Nielsen og kona Magna ut for selvmordsbomber i Istanbul i januar 2016.

I selvmordsangrepet i den tyrkiske metropolen ble 11 tilfeldige mennesker drept. Jostein ble selv hardt skadet under angrepet.

– Jeg fikk en splint i kneet og knuste hele kneskålen. Sånn sett var jeg vel heldig. Jeg havnet på sykehus i Istanbul og ble operert der (1), og sendt hjem til Norge. Der var jeg på rekonvalesentsykehus i seks uker før jeg ble utskrevet. Siden den gang har jeg vært gjennom et utall (2) av operasjoner. Rundt kneet ble det funnet deler av bein og sener som bidro til at det kunne bygges opp igjen. Etter seks måneder (3) med opptrening reiste vi tilbake til Moldova, som vi var på vei til da vi havnet i selvmordsangrepet. Vi var på feil sted til feil tid, forteller Jostein Nielsen.

Englevakt

Jostein Nielsen og kona Magna var på vei til Moldova for Frelsesarmeen da flyreisen fra Istanbul ble utsatt i 78(4) timer på grunn av uvær. Ekteparet ble i likhet med andre passasjerer innlosjert i hotell i millionbyen. Dagene kunne benyttes til blant annet sightseeing. Jostein og Magna ble med i en slik gruppe da de havnet midt i terroren.

Ifølge avisen Dagen trodde Jostein selv at han hadde englevakt som ikke ble drept (5) da selvmordsbomberen detonerte sprengstoffet og tok med seg 11 uskyldige menneskeliv. Mange av disse var tyske turister.

«– Jostein er glad han i det hele tatt lever, men bærer lite preg av å ha unnsluppet døden med en hårsbredd», skrev avisen Dagen i et intervju med frelsesarméoffiseren.


Nok action

– Selvsagt var det en dramatisk opplevelse å være til stede. Jeg er vant til å se død, men ikke mennesker som blir sprengt i fillebiter. Opp gjennom livet har jeg vært i veldig mange dramatiske situasjoner og situasjoner som har vært mer kompliserte enn det jeg var utsatt for i Istanbul. Jeg har opplevd svært truende situasjoner og som har vært mer vanskelig å løse enn det vi var utsatt for i Istanbul. Jeg har opplevd brann i flyet jeg var med. Jeg har vært utsatt for bilulykke hvor jeg ødela det andre kneet, forteller Nielsen, som kunne ha lagt til enda flere hendelser til lista.

– For å si det sånn: Jeg har aldri hatt behov for å drive ekstremsport, jeg har hatt nok action i livet ellers, smiler han.


Seks måneder (3) etter hendelsen i Istanbul var ekteparet Nielsen igjen klare til å reise for Frelsesarmeen til Moldova. Da var kneet til Jostein såpass i orden at han fant det forsvarlig å reise på nytt oppdrag. Fire år varte oppdraget før han og Magna kom hjem til Norge og Kroken for godt i 2020. Siden den gang har han stadig blitt bedre i «terrorkneet» sitt.

Jostein fikk beskjed av fysioterapeuten sin at restitusjonen og opptreningen av kneet var helt opp til ham selv. Og Jostein har tatt fysioterapeutens ord og anbefalinger på alvor.

– Nå har jeg akkurat kommet tilbake fra en seks kilometers løpetur, puster han ut.

Jostein Nielsen er frelsesarméoffiser og har tatt over ansvaret for driften av organisasjonen i Kragerø.

Dersom Nielsen ikke hadde kommet ville organisasjons aktivitet i Kragerø høyst sannsynlig blitt lagt ned (6).

Tekst: Per Eckholdt

_____________
EN DEL KORRIGERINGER:
(1) Jeg var på sykehus i Istanbul og fikk behandling der i 24 timer, men ble operert på Diakonhjemmets sykehus i Oslo.
(2) Et 'utall' er overdrivelse, i intervjuet sa jeg at jeg har hatt to operasjoner etter hovedoperasjonen som fant sted torsdag 14. jan. 16 mellom kl. 13:00 og 17:00.
(3) I intervjuet sa jeg at spesialistene anbefalte seks måneders opptrening hjemme før retur, men at jeg på eget ansvar kunne dra før, og vi dro tilbake den 11. april 16 altså tre måneder etter at vi skulle ha vært tilbake etter juleferien. 
(4) 48 timer - sannsynligvis bare en skrivefeil.
(5) Dette er helt feil og skyldes nok 'skumlesing' av artikkelen i Dagen. Jeg tror på englevakt i liv og i død. Derfor hadde jeg hatt englevakt også om det hadde vært Guds vilje å hente meg hjem. I situasjoner der noen dør mens andre overlever, blir det meningsløst å snakke om englevakt bare for dem som overlever. 
(6) Dette får stå for journalistens regning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar