Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

fredag 3. desember 2021

Julegryta – en fantastisk mulighet

Lederen for Frelsesarmeen i Kragerø, Jostein Nielsen, har tatt en prat med Regina Brajkovic som de siste årene har stått som frivillig vakt ved en av julegrytene i Kragerø.

Du har meldt deg som julegrytevakt igjen i 2021, Regina, hvorfor det?

«Jeg har et engasjement i forhold til det julegryta står for, og jeg vil gjerne bruke litt tid i førjulstida for å gjøre noe som kan bli til nytte og glede for andre. Samtidig gir det meg glede å treffe mennesker i førjulstiden.»

Da vi snakket sammen forleden, hadde du mer på hjertet!

«Ja, jeg tror mange andre ville hatt glede av å gjøre det samme, og jeg vet at Frelsesarmeen trenger flere vakter for å dekke opp vaktlistene på de forskjellige stedene.»

Ja, det kan jeg bekrefte. Tenker du på noen spesielle?

«Ja, jeg kunne tenke meg å utfordre menighetsrådene rundt omkring i området, men vi trenger ikke å begrense det til dem som er engasjerte i en menighet. Julegryta er jo en glimrende måte for de folkevalgte til å stille opp og møte dem som har valgt dem inn i bystyret, og ønske halve byen en god jul», smiler Regina. «Jeg vet at ordføreren har stilt opp tidligere, og det er sikkert flere av de andre som kunne ta ei vakt. Tenk om hvert parti kunne tatt ansvar for én dag?  Egentlig kan vel alle som har lyst og anledning melde seg, men jeg har også et par spørsmål til deg, Jostein!»

«Kjør i vei, så skal jeg forsøke å svare»

Hva brukes pengene fra julegryta til?

«Jeg tror det ligger an til å bli en tøff jul for mange. Koronaettervirkninger, renteøkning, høye strømpriser og bensinpriser – alt har gjort hverdagen enda mer krevende for folk som henvender seg til Frelsesarmeen. Derfor kommer vi også i år til å dele ut julemat til mennesker som har behov det. Det ligger informasjon om dette på Frelsesarmeen-Kragerø sin side på Facebook. Det er også andre sosiale arrangement som vi kommer til å gjennomføre i løpet av førjulstida. Mange aktører gjør mye godt i forbindelse med jul, også her i Kragerø. Men for mange er det også et behov for hjelp gjennom året. Derfor vil et godt resultat i julegryta også bidra til at Frelsesarmeen kan drive med sosiale hjelpeprogram gjennom hele året så langt midlene rekker. Gjennom nysatsingen i Kragerø i Dalaneveien 13 ønsker vi også å bidra til at mennesker skal få støtte til å klare seg selv.

Hvor skal de som vil stå ved julegryta henvende seg? 

Det enkleste er at de tar kontakt med Frelsesarmeen på telefon*. Vi starter med julegrytene fredag den 3. desember.  Takk til alle som vil hjelpe og til alle som vil støtte.   

-------------------------------------------

Publisert i KV 3. des. 2021

PDF fra papirutgaven

* Tlf 988 04 534

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar