Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

mandag 1. mai 1989

Hvorfor akkurat Jesus?

Det letteste hadde vært å avfeie spørsmålet med: «Hvorfor ikke? Jesus er da ålreit!», men du er vel ikke fornøyd med det, så da får jeg prøve å angripe det på en annen måte. Spørsmålet er nemlig svært viktig. I dag proppes vi fulle av alle mulige filosofier og ideologier, og når vi da i denne avisen sier at du må velge Jesus, skylder vi også å si deg hvorfor akkurat ham.

Det er mange måter å argumentere på, for eksempel statistisk, etisk, kulturelt, sosiologisk, antropologisk, psykologisk, teologisk osv., og jeg skal komme inn på noen av disse:


Statistisk burde du velge Jesus fordi kristendommen er den religion som samler flest tilhengere. Jeg mener ikke at du absolutt skal følge majoriteten, men det ville være besynderlig om alle disse menneskene skulle ta feil. Det at så mange tror og finner at det holder, er et viktig argument for Jesus.

 Det etiske verdigrunnlag er viktig når du skal velge noe å tro på. Mange religioner har høye etiske verdier, men Jesus går lenger. Hadde alle levd etter hans ord til oss i den såkalte Bergprekenen som du kan finne i Bibelen (Matteus 5-7), ville verden sett annerledes ut. 
Kristendommen påstås å være kvinnefiendtlig, men hvor i verden er kvinnefrigjøringen kommet lengst — er det ikke der hvor kristendommen har fått råde?  Bibelen sier at det ikke er forskjell på mann eller kvinne (jøde eller greker, slave eller fri — Galaterbrevet 3,28).
 - Finner du det samme likhetsideal i andre religioner? En religion som tar vare på alles menneskeverd er vel noe for deg? 

 I Norge kan vi godt si at Jesus er en del av vår kultur — i hvert fall i den utstrekning vi kan sette likhetstegn mellom Jesus og kristendommen (den problemstillingen kommer jeg tilbake til mot slutten av artikkelen). Når våre forfedre som har vært med å skape den kulturen vi har i dag, fant at Jesus duger, så burde vi spørre oss selv om ikke han duger for oss også. Det okkulte innslag og Østens mystikk er på full fart inn, men hva har det å gi oss som ikke Jesus kan gi? Og hva med vår kultur?

 Sosiologene sier: Først kom samfunnet og så kom mennesket. M.a.o. våre omgivelser gjør oss til hva vi er. Vi finner ut hvordan vi skal være som mennesker ved å se hvordan vår atferd blir mottatt av våre medmennesker. Til slutt blir vi et speilbilde av våre omgivelser. Vi kan se hvilke konsekvenser det får i en del land i verden som ikke bygger på de kristne verdier. Men hvis jeg mener at et land som bygger på kristne verdier er et bra land å bo i, og at jeg blir et OK menneske av å bo i et slikt land, da må jeg være villig til selv å velge disse verdiene for at landet skal fortsette å vedlikeholde dem. Det finnes altså et sosiologisk argument for å velge Jesus. 

 At Jesus også har noe å tilføre deg gjennom fellesskap med andre kristne, er et antropologisk argument for å velge ham. Selv har jeg funnet utrolig mye glede i fellesskapet med andre kristne. Jeg assosierer meg med dem. Jeg får en sterk følelse av å høre til. Jeg er viktig for dem og de for meg. Jesus bruker bildet om at vi er en kropp, og noen ganger føles det nesten slik.

 Psykologene sier at de som har noe å tro på, har det bedre med seg selv og sin omverden. Jeg vet at de har rett. Mennesker som har vært langt nede både fysisk og mentalt har blitt reddet gjennom å tro på Jesus. En kort periode jobbet jeg på et sosialkontor som saksbehandler. Flere av mine kolleger (som ikke var troende) måtte medgi at det eneste som syntes å virke for de hardest belastede klientene, var en kristen omvendelse.

 Få noe å tro på finn Jesus! Det hadde ikke vært vanskelig å komme med en lang teologisk utredning om hvorfor akkurat Jesus og ikke Abraham, Moses eller Elia. Bibelen forteller oss nemlig klart at det skulle komme en Messias. Den sier faktisk også veldig mye om denne personen, og det får alt sin oppfyllelse i Jesus. Dette er utrolig spennende lesning, og jeg vil oppfordre deg til å finne ut av dette ved selv å lese i Bibelen. Da vil du finne at også teologisk er det et klart argument for å velge akkurat Jesus. 

 Til slutt vil jeg si at det viktigste argumentet jeg kan gi deg er det jeg selv har opplevd med Jesus. Det kan du ikke kontrollere, men jeg har min opplevelse, og treffer du en annen kristen vil han/hun ha sin opplevelse. Kanskje ikke sterke følelser (selv om de også av og til kan være der), men en indre bevissthet om at Jesus finnes. Han er noe virkelig. Det blir altså noe annet og noe mer enn en religion, selv om jeg har benyttet det som et begrep i min argumentering. Den beste måten å finne ut om jeg snakker sant, er å prøve selv. De andre religionene kan ikke gjøre noe med at du gjør noe galt — Jesus lar deg få begynne på nytt. Du skal ikke frelse deg selv, for han har gjort det! 

Jostein Nielsen
------------------------------------------------------
Publisert i '3,16' en evangeliseringsavis som ble utgitt av en flokk unge entusiaster i FA på slutten av 1980-tallet
Hvorfor akkurat Jesus? - PDF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar