Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

lørdag 11. november 1978

«Redd barna» og «Fri abort»

Leserinnlegg* 

Store deler av den norske befolkning benyttet sist søndag atskillige timer foran fjernsynsskjermen. «Aksjon -78» stod på programmet - innsamling til «Redd barna» - god underholdning - kjente fjes. 

Guttorm Hansen dukket også opp, mannen som få måneder tidligere stod på Stortingets talerstol og prekte følelsesladet for «fri abort», støttet nå opp om «Redd barna». En av «Redd barnas» største oppgaver er å få ned spedbarnsdødeligheten, men skjønner barn under et år mer av hva livet er enn fosteret i mors liv?

Hvor står du, Guttorm Hansen? 

Hvor står du Ola nordmann, du som valgte en regjering som vedtok vår gjeldende abortlov (fra jan, 79)? La oss få god samvittighet ved å hjelpe «de langt borte» mens vi tar livet av våre egne. 
Gratulerer.

Jostein Nielsen Maura

----------------------------------
* Jeg har skrevet noen leserinnlegg i VG og andre aviser, og jeg har kopier av de fleste. Siden de mange av dem adresserer en konkret sak, er det få jeg velger å poste på denne bloggen. Dette er tatt med som et eksempel. Selv om det er mer enn 40 år siden det stod på trykk, er abort-problematikken og de etiske utfordringene knyttet til spørsmålet fortsatt aktuelle. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar