Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

lørdag 19. november 2022

Runar (60) har vært frivillig siden han var 16

Da jeg tok på meg ansvaret for å lede Frelsesarmeens arbeid i Kragerø, var en av forutsetningene at Runar Engebretsen også skulle være med i satsingen. Etter å ha kjent ham og Randi i snart 30 år, var jeg ikke i tvil om at han fortjente nominasjon til frivillighetsprisen. Derfor er jeg veldig glad for at han fikk denne invitasjonen - og legger det inn her som et kjært minne - saken er av Jeanette Brubakken og sakset fra KV*:

Onsdag kveld ble 62 frivillige fra hele landet invitert til gjestebud på Skaugum. En av dem som var invitert var Runar Engebretsen, som er frivillig for Frelsesarmeen i Kragerø.


Onsdag denne uka inviterte kronprinsparet på gjestebud på Skaugum, hvor 62 frivillige fra hele Norge sto på gjestelista. Bakgrunnen for gjestebudet er at Kronprins Haakon er beskytter for Frivillighetens år 2022, og gjennom hele året har kongefamilien viet frivilligheten ekstra oppmerksomhet.

– Vi har gledet oss i flere måneder til å være sammen med dere, som har kommet reisende fra hele landet hit til Skaugum i dag for å feire frivilligheten. Feire hva den betyr for oss som mennesker, og som samfunn. Kronprinsen og jeg ønsker med dette gjestebudet å feire dere, sa Kronprinsesse Mette-Marit, da gjestene ble ønsket velkommen til Skaugum.

– For mange av dere er ikke helt klar over hvor viktig arbeidet deres er. Hvor viktige dere er. Dere er en del av identiteten, av livspusten, til Norge, sa Kronprins Haakon.

– Tusen takk for alt det viktige dere er og gjør, fortsatte han.

Møtte andre frivillige

Runar Engebretsen, som er frivillig for Frelsesarmeen i Kragerø, var én av kronprinsparets gjester denne kvelden. Engebretsen er invitert som følge av at han ble nominert til frivillighetsprisen i år.

– Det var veldig hyggelig. Det var god mat, og jeg fikk snakket med mange av de andre hyggelige frivillige som var til stede, forteller han til KV.

Han legger ikke skjul på at oppmerksomhet rundt egen person ikke er det han liker aller best, men likevel synes han at det er hyggelig at arbeidet hans blir satt pris på.

– Fikk du snakket med kronprinsparet selv?

– Nei, jeg fikk ikke snakket mye med dem. Vi var veldig mange der, men jeg traff veldig mange andre hyggelige mennesker, sier han.

Lang erfaring

Engebretsen er opprinnelig fra Skien, og det var der han startet som frivillig allerede som 16-åring. Den gangen reiste han rundt til mennesker med alkohol- og rusproblemer.

De siste 10 årene har han vært frivillig for Frelsesarmeen i Kragerø, hvor han jobber med blant andre rusmisbrukere og barnefamilier. Engebretsen er i dag bosatt på Neslandsvatn.

– Jeg trives veldig godt med dette, og håper at jeg kan fortsette i mange år til, avslutter han.

Agendaen for kvelden på Skaugum var først et faglig program, hvor generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotteøy Johnsen, holdt en innledning før det ble filmvisning fra frivillighetens digitale museum.

Deretter ble gjestene invitert til bords i spisestuen på Skaugum hvor de ble servert buffé. Vokalisten Beate Slettevoll Lech sang to sanger ved flygelet i kronprinsesse Märthas salong. ________________________________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar