Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

lørdag 2. oktober 1993

Torgsamlinger er viktige

— Store torgmøter fører ikke i seg selv til at mange blir frelst. Betydningen av disse ligger derimot i at en når mange mennesker, og noen av disse tar kontakt med oss etterpå. Dette sier Jostein Nielsen. Han står i spissen for en av de største av Frelsesarmeens menigheter i Bergen.
MANGE MENNESKER: For Frelsesarmeen er det viktig å få kontakt med mange mennesker gjennom torgstevner.
Dette fordi et flere av de som møter Frelsesarmeen gjennom slike stevner i ettertid tar kontakt.
FOTO: ALLAN HVITSTEN
BOK: Jostein Nielsen har skrevet
bok om menighetsvekst.
Nylig gjennomførte Frelsesarmeen et stort friluftsarrangement på Torgallmenningen i Bergen. Det ble servert både kaffe og vafler, og programmet varierte fra musikkinnslag til oppvisning av klær som Frelsesarmeens bruktbutikk selger.

Menighetsvekst
En av hovedaktørene under arrangementet var Jostein Nielsen. I tillegg til at han står i spissen for en av de største menighetene til Frelsesarmeen i Bergen, har han også skrevet boken «Bevare meg vel». Dette er en bok som forteller hvordan man kan oppnå menighetsvekst.

—Hva skal til for å oppnå menighetsvekst?
—Det sosiale nettverket er veldig viktig. Det er av stor betydning at de som er med i menigheten bruker sitt sosiale nettverk for å nå mennesker som kan bli med. Jeg tenker her på venner, kjente, arbeidskamerater og folk i nabolaget.
—Videre er det av stor betydning at helheten i forbindelse med møtene er slik at de som er med kan ta med seg ikke-kristne venner. Alle må føle seg hjemme.

Kontakt med ikke-kristne
OPPTRINN: Med forskjellige opptrinn, moteframvisning og annet
presenterte Frelsesarmeen seg i Bergen sentrum

—Er kristne for lite bevisste på mulighetene de har gjennom sin kontakt med ikke-kristne?
—Ja, det tror jeg. Det er veldig viktig at kristne har kontakt også med ikke-kristne mennesker. Dette betyr ikke at de skal verdsliggjøres, men at de skjønner hvorfor de er kristne.

—Hvilken betydning har et slikt arrangement som dette?

—Slike store arrangementet midt inne i en by i den travleste tiden en lørdag, fører ikke til at en mengde mennesker blir frelst her og nå. Derimot vil vi på denne måten bli lagt merke til av svært mange mennesker, og dette får som ringvirkning at en del av de som ser oss tar kontakt etterpå.
Derfor betyr slike møter mye, sier Jostein Nielsen.
_____________________________________________________

 —Jesus befridde
KRAFT: Etter jeg tok imot Jesus fikk
 jeg hjelp av den sterke kraften som
han gir, sier Roald Lønøy
— For tre år siden tok jeg imot Jesus. Dette snudde opp ned på livet mitt. Jeg kjenner at jeg har fått styrke av Jesus, sier Roald Lenøy i Frelsesarmeen. 

Vi møter en eldre mann i Frelsesarmeuniform på Torgallmenningen i Bergen. Han deltar i en stor markering som Frelsesarmeen gjennomfører i folkemyldret en lørdag formiddag. For tre år siden ble livet hans totalt forandret. Fra alkohol og elendighet ble hele livet hans snudd til et liv med mening og innhold.

Alkohol og annet
—Hvordan var livet ditt før du fikk et personlig forhold til Jesus?

—Det var helt forferdelig. Jeg lå under for alkohol og greier. Bostedet mitt var hybelhjemmet i Bjørnsons gate.

—Hvordan ble du en kristen?
—Dette er en lang historie. For å gjøre den kort kan jeg nevne at en ung kvinnelig soldat i Frelsesarmeen tok kontakt med meg. Etter en tid begynte jeg vel på en eller annen måte å tenke på den muligheten som Jesus gir. Jeg gråt og bad til Gud over lang tid. Dette var en veldig hard kamp.
—Så, en kveld gikk jeg ned. Jeg husker det godt. Klokken var elleve på kvelden. Jeg tok telefonrøret og ringte til denne kvinnelige soldaten og spurte om hun kunne be for meg. Hun sa ja. Dermed tok Jesus plass inne i mitt hjerte. Trangen til alkohol og alt annet galt forsvant. Trangen til tobakk tok han også bort.

Åndsmakt fjernet
—Følte du at det var en åndsmakt inne i deg som ble kastet ut og erstattet av Jesus?
—Ja, så absolutt. Jesus tok plass, og dette forandret totalt hele meg. Jesus hjalp meg.

—Kan han også hjelpe andre som i dag er i den situasjonen som du var i før du møtte Jesus?
—Ja. Når vi ser hvor totalt han forandret livet mitt, er dette noe som viser at han også kan forandre andres liv.

—Hvilken virkning har ditt møte med Jesus på din hverdag?
—Jeg kjenner at jeg har fått en slik styrke og kraft fra Jesus. Nå leser jeg i Bibelen hver kveld. Jeg har andakt hver kveld. På søndagskveldene og onsdagskveldene er jeg på møter i Frelsesarmeen. Dessuten har jeg fått meg mange nye venner. Før trodde jeg at jeg hadde venner, men jeg hadde ikke det. «Vennene sviktet og pengene manglet» står det i sangen som jeg har liggende hjemme.

Av Svein Villy Sandnes
-------------------------------------------
Publisert i Dagen 2. oktober 1993
Reportasjen som PDF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar