Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

lørdag 25. januar 2003

Tror på bønnen

BER PÅ SKIFT
De siste åra har det, tro det eller ei, ligget et 24 timers bønneskjold over hovedstaden. Jostein Nielsen leder det kristne bønnesamarbeidet «Bønn for Oslo». Menighetsmedlemmer deltar i en vaktordning der de ber kontinuerlig for Oslos innbyggere.

- Vi tror at bønn har en effekt. Vi har bedt helt konkret om en del ting, og vi har sett synlige resultater, sier Nielsen.

- Vi har bedt aktivt om at nazimiljøet på Bøler skulle gå i oppløsning, og det har skjedd. Vi mobiliserte bønn for at sommerens demonstrasjon mot Verdensbanken skulle bli fredelig, og det ble den jo. Vi har bedt for at antallet overdoseofre skulle gå ned i Oslo, og det har skjedd. Tilfeldigheter? Jeg tror ikke det. Jeg tror på bønnens kraft. Hvis et menneske blir velsignet, så vil det heller velsigne enn å forbanne andre, sier Nielsen.

Han mener det har skjedd et klimaskifte hos det norske folk i forhold til tro og bønn:

- Tidligere ble folk provosert dersom jeg sa at jeg ba for dem. Hvis jeg spør noen i dag «vil du at jeg skal be for deg?», blir det sett på som veldig positivt, sier Nielsen.

- Hvor fort kan vi se resultater av bønnen?

- Ting kan skje fort i Guds rike, eller det kan ta litt lengre tid. Noen ganger ser vi resultatene med en gang, andre ganger har vi måttet vente lenger, sier Jostein Nielsen.

---------------------------------------
Del av en større reportasje  om bønn i Dagsavisen 25. januar 2003
Nina Jonsrud og Linn Marie Bratvold
Tror på bønnen - hele reportasjen - PDF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar