Her publiserer jeg egne artikler som har vært på trykk tidligere
+ noen av interjuene jeg har gitt i forskjellig sammenheng.
De er lagt inn på dato for første publisering.
Se høyre kolonne for artikler på engelsk og russisk

fredag 28. mai 2004

Tatt av vinden!

Gudstjenesten er akkurat over. Du sitter på en benk foran i kirken, og en ung mann kommer mot deg. Han spør: «Har du Den Hellige Ånd?»

Merete Gamst

Vi har snakket med en biskop, en korpsleder, en forstander og en redaktør og stilt dem tre spørsmål:

■ Hvordan vet man at man har Den Hellige And?

■ Hvordan forklare den til en ikke-troende?

■ Hvordan oppleves Den Hellige Ånd? 


Laila Riksaasen Dahl, biskop i Tunsberg bispedømme

— Vi får Den Hellige Ånd i dåpen, og bærer den med oss videre i livet. Det gjelder å gi den rom så troen får vokse. Derfor er det viktig at foreldre lærer barnet om den tro det er døpt til. Hvis man fornekter den, får ikke ånden gjøre sin gjerning. Men så lenge man lever har man muligheten til å ta sin dåp på alvor. Hvis man har en flik av tro på at Jesus er Guds sønn, så har man også Den Hellige And.

— Den Hellige Ånd er en av måtene Jesus er hos oss på i verden i dag. Vi sier at vi ikke ser vinden, men merker den. På samme måte er det med ånden; vi ser den ikke, bare merker den. Åndens frukt er kjærlighet, fred, overbærenhet, gode gjerninger, og så videre. Nokså allmenne ting. I tillegg er troen på Jesus den helt spesielle åndens frukt.

— Jeg opplever at Den Hellige Ånd er en styrke i troen på Jesus. Noen ganger kjenner jeg den i form av ledelse, andre ganger som overbevisning om synd.

Jostein Nielsen, korpsleder for Frelsesarmeens korps Templet i Oslo

— Den Hellige Ånd gir oss lyst til å velsigne andre mennesker, og ydmykhet til å innse at kraften kommer fra Gud og ikke oss selv. Dessuten får den barnet i oss til å fryde seg. Ånden hjelper oss til å innse at Bibelen er Guds ord, og gir oss tro på at det skal gå i oppfyllelse. Dersom man lar ånden prege tanker, følelser og personlighet, så vil man oppleve Den Hellige Ånds velsignelse. Men det er mange kristne som har den i seg uten at den er virksom i deres liv.

— Det er lettest å forklare Den Hellige Ånd ut fra at vi er skapt i Guds bilde med legeme, sjel og ånd. Slik som mennesker lengter etter Gud, så vil Guds ånd søke mennesket. Man får Den Hellige Ånd når man tar imot evangeliet, og sannheten om at Jesus døde for at vi skulle ha liv.

— Jeg tror Gud er mektig til å åpenbare seg på mange måter. Jeg har opplevd ånden som en vind som blåser gjennom en forsamling. Den Hellige Ånd kan også uttrykke seg i form av en sterk elektrisk ladning, som følelsen man har når det er tordenvær. Jeg har noen ganger følt Den Hellige And som en enorm tyngde, slik at jeg ikke har klart å holde meg på beina. Dessuten har jeg ved enkelte anledninger følt åndens nærvær så sterkt at jeg nesten har vegret meg for å gå inn i et møtelokale. Jeg kan merke Guds nærvær i hus der det har vært mye bønn, på samme måte som jeg kan merke det motsatte i bygninger brukt til destruktive ting.

Fader Johannes, forstander i Nikolai ortodokse menighet i Oslo

— Vi mener man får Den Hellige Ånd gjennom de kirkelige seremoniene dåp og salvelse. Senere blir det en utfordring å la ånden virke slik at den påvirker væremåte, verdier, og hvordan vi lever våre liv. I de hellige skrifter står det at Den Hellige Ånd skal minne oss om hva Jesus har sagt, og hvordan vi skal leve.

— Den Hellige Ånd er Gud som tar bolig i oss slik at handlinger, tanker og livsstil blir preget av det.

— Jeg tror Den Hellige And er der, inspirerer meg, og gjør at jeg tror. Jeg tror det er den som får meg til å vende meg mot Gud og gjør at jeg vil tjene Gud. Jeg har ikke så mange spesifikke opplevelser av ån-den, men jeg tror den preger hele min tilværelse.

Anne Gustavsen, redaktør i Pinsebevegelsens avis Korsets seier

— Alle kristne som bekjenner at Jesus er frelser og Herre over livet, har Den Hellige Ånd. Pinsevenner snakker også om dåp i ånden. Det er en separat opplevelse som gir kontakt med den åndelige verden på en ny måte. Tungetalen som ofte følger med åndsdåpen er en berikelse for kristenlivet. Man kan be i ånden uten at man nødvendigvis forstår hva man ber om. Men Gud forstår.

— Den Hellige Ånd er en person, men også en Guds kraft som tar bolig i menneskers liv. Da Jesus dro opptil Gud sa han at han skulle sende Den Hellige And til oss. Ånden er en kraft som veileder oss til sannheten når vi leser Guds ord. Den trøster og styrker oss, og hjelper oss i kristenlivet slik at vi seirer over synden.

— Når jeg snakker med mennesker om tro, føler jeg at ånden hjelper meg å finne de rette ordene til rett tid. Det er en enorm glede å føle Den Hellige Ånd. Når jeg ber opplever jeg en spesiell atmosfære, der jeg føler jeg er i kontakt med Gud.

---------------------
Publisert i Vårt Land 28. mai 2004

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar